حتی یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (OHSAS) قوی که کلیه الزامات ISO 45001: 2018 را برآورده می کند، ممکن است تمام اقدامات مربوط به واکنش نسبت به بیماری همه گیر Covid-19 را مشخص نکرده باشد. برای کمک به شرکتها در اجرای بهترین روشها در این شرایط اضطراری و محافظت بهتر از کارمندان، ISO سندی را برای کمک به رفع خطرات ناشی از COVID 19: ISO 45005 منتشر کرده است.
ISO 45005 چیست؟
ISO 45005 رهنمودهایی در مورد نحوه مدیریت خطرات ناشی از COVID-19 ارائه می دهد.
مزیت این دستورالعمل ها در ISO/PAS 45005: 2020 این است که این دستورالعمل ها توسط یک تیم بین المللی از متخصصان ایمنی و بهداشت شغلی ایجاد شده اند که راهنمایی های خود را از بهترین روش های موجود در سراسر جهان تشکیل می دهند.
در حالی که ISO 45001 به شما در ایجاد فرایندهایی با تمرکز بر مدیریت بهداشت و ایمنی کمک خواهد کرد، ISO 45005 رهنمودهای خاصی را برای فرآیندهای صریح استفاده در طی همه گیر ارائه می دهد.
ISO با استفاده از ISO/PAS 45005: 2020 به COVID-19 پاسخ می دهد
ISO/PAS 45005: 2020 برای تمرکز بر کار در طی همه گیری COVID-19 منتشر شد. دامنه این استاندارد ارائه رهنمودهایی در مورد نحوه مدیریت خطرات ناشی از COVID-19 به منظور محافظت از سلامت، ایمنی و رفاه مربوط به محل کار است. تأکید بر کار ایمن در طول بیماری کرونا، فراتر از دستورالعملهای عمومی مدیریت ایمنی است.
محدوده ISO/PAS 45005: 2020 چیست؟
ISO 45005 رهنمودهایی را برای کار ایمن در طی همه گیری ارائه می دهد که بسیار خاص تر از دستورالعمل های کلی کار ایمن است. در حالی که ISO 45001 به شما در ایجاد فرایندهایی با تمرکز بر مدیریت بهداشت و ایمنی کمک خواهد کرد، ISO 45005 رهنمودهای خاصی را برای فرآیندهای صریح استفاده در طی همه گیر ارائه می دهد. کار ایمن در هنگام مقابله با ویروس با این راهنمای دقیق تر می تواند بهتر حاصل شود.


بیشتر بخوانید: برند خود را با ISO 10668 ارزیابی کنید
موارد زیر در دستورالعمل های ISO/PAS 45005: 2020 وجود دارد:
بند 4 ، ارزیابی و برنامه ریزی ریسک
این الزامات بر اساس فرآیندهای ارزیابی ریسک ISO 45001 با اطلاعات خاص در مورد مسائل داخلی و خارجی که COVID-19 ارائه می دهد، نحوه تأثیر رهبری و مشارکت کارگران در همه گیری، با توجه به انواع مختلف محل کار ساخته شده است (مانند محل کار فیزیکی، کار در خانه، کار در خانه دیگران و محل کار چند منظوره سیار). همچنین نقش ها و فعالیت هایی که ممکن است برای COVID-19 لازم باشد. همچنین تغییرات مورد نیاز برای واکنش اضطراری و برنامه ریزی به دلیل تغییر محدودیت ها مورد توجه قرار گرفته است.
بند 5 ، موارد مشکوک به COVID-19
این بخش راهنمایی دقیق در مورد مدیریت بیماری در سناریوهای مختلف محل کار از جمله آزمایش، ردیابی تماس و قرنطینه را ارائه می دهد.
بند 6 ، سلامت روانشناختی
همه ما می دانیم که انزوا و دور بودن به دلیل COVID-19 از نظر روانشناختی، افراد را تحت تاثیر قرار داده است. ISO 45005 راهنمایی در مورد چگونگی کمک به سلامت روان و رفاه کارکنان ارائه می دهد.
بندهای 7 و 8 ، شمول و منابع
راهنمایی در مورد چگونگی اطمینان از سلامت کارکنان – در حالی که همچنان با افراد مختلف، فاصله اجتماعی را رعایت می کنند – همراه با تغییرات مورد نیاز در منابع برای اطمینان از کار ایمن در طول COVID-19 در نظر گرفته شده است.
بندهای 9 ، 10 و 11 ارتباطات ، بهداشت و PPE
بند 9 بر ارتباطات خاص مورد نیاز هنگام بازگشت به محل کار و سپس به طور مداوم برای حفظ امنیت کارمندان متمرکز است. راهنمایی در مورد بهداشت مورد نیاز در محل کار در بند 10 آورده شده است و به دنبال آن جزئیات مربوط به تجهیزات حفاظت شخصی (بند 11) که ممکن است علاوه بر محافظت های منظم، مانند ماسک ها و پوشش های صورت برای محافظت در برابر ویروس، مورد نیاز باشد.
بند 12 ، عملیات
10 زیر بند از دستورالعمل های مفصلی در مورد تغییراتی که باید در بسیاری از موارد مختلف در محل کار با توجه به همه گیری در نظر گرفته شود، ارائه می دهد. این موارد شامل حفاظت در هنگام بازگشت به محل کار، ورود و خروج از محل کار، جابجایی بین محل کار، استفاده از مناطق کاری و ایستگاه های کاری، استفاده ایمن از مناطق مشترک، ایمنی برای جلسات و بازدیدها، مقابله با زایمان به روشی ایمن، کار با مردم به طور مستقیم و دستورالعمل های سفرهای کاری است.
بند 13 ، ارزیابی عملکرد
در حالی که شما برای OHSMS خود از قبل نظارت و اندازه گیری در نظر گرفته اید ، ISO 45005 در مورد نظارت و اندازه گیری خاصی که باید برای همه گیری COVID-19 اضافه شود، راهنمایی می کند. در این موارد بررسی مدیریت این داده ها شامل حوادث و گزارش ها و نحوه به روزرسانی فرآیندهای خود برای گزارش دهی به اشخاص خارجی علاقه مند وجود دارد.
بند 14 ، بهبود
به روزرسانی در مورد فرآیندهای بهبود شما برای استفاده از داده های جمع آوری شده توسط نظارت و اندازه گیری COVID-19 به طور دقیق ارائه شده است.
ضمیمه A ، امنیت حفاظتی
ضمیمه A شامل ملاحظات دقیق بیشتری در مورد فعالیت های عملیاتی و اقدامات ایمنی COVID-19 مورد نیاز است. این شامل اطلاعات بیشتر در مورد عملیات و روشهای در نظر گرفته شده و همچنین اقدامات برای حفاظت از امنیت است.
ضمیمه B ، دسترسی و گنجاندن
جزئیات مربوط به بهداشت روانشناختی و نیازهای مختلف کارمندان ، می تواند دشوار باشد بنابراین راهنمایی های بیشتر در ضمیمه B آورده شده است. این شامل رهنمودهایی در مورد بررسی نیازهای فردی است از جمله: شرایط بهداشتی فردی و عوامل عمده گروهی را که باید در نظر گرفت: خارج از محل کار ، داخل محل کار و عوامل ارتباطی.


بیشتر بخوانید: اجرای ISO 20000 چه کمکی به سازمان ها می کند؟
مزایای استفاده از ISO/PAS 45005 در طی همه گیری کرونا
ممکن است قبلا پادمان های زیادی را برای کارمندان خود در نظر گرفته باشید تا از صدمه و بیماری در طی همه گیری COVID-19 جلوگیری کند و حتی ممکن است این موارد بسیار خوب باشد، اما مزایای این دستورالعمل ها در ISO/PAS 45005: 2020 این است که این دستورالعمل ها توسط یک تیم بین المللی از متخصصان ایمنی و بهداشت شغلی ایجاد شده اند که راهنمایی های خود را از بهترین روش های موجود در سراسر جهان تشکیل می دهند.
بنابراین ، حتی اگر پادمان های لازم را در نظر داشته باشید، بازنگری در استاندارد ISO 45005 روش خوبی برای اطمینان از بهترین مکانیسم های ایمنی فعلی شما برای محافظت از سلامتی و ایمنی کارمندان است. در صورت نیاز به تغییرات بیشتر، طبق توصیه این متخصصان بین المللی، برای محافظت بهتر از کارگران، به روزرسانی روش های خود را در نظر بگیرید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه همه استانداردهای ISO می توانند در پاسخگویی به بیماری همه گیر کمک کنند، به مقاله مراجعه کنید: نحوه استفاده از استانداردهای ISO برای رفع بیماری همه گیر .
کار در این اوضاع همه گیر می تواند خطرناک باشد و شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که برای موفقیت در کار، همه محافظت های منطقی را در نظر گرفته اید. برای یادگیری نحوه ایجاد یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ، این توضیحات رایگان بند به بند ISO 45001: 2018 را بارگیری کنید .