ISO9001:2015 یک استاندارد بین المللی برای سیستم های مدیریت کیفیت (QMS) است که توسط سازمان ایزو (سازمان بین المللی استاندارد سازی : International Organization for Standardization ) منتشر گردیده و درسال ۲۰۱۵ نیز به روزرسانی شده است .
سازمان بین المللی استاندارد سازی ( ISO ) ، هزاران استاندارد را در زمینه ها و موضوعات مختلف تدوین نموده و هر چندسال یک بار به روزرسانی می نماید .
کلمه ISO از عبارت ISOS که کلمه ای یونانی است گرفته شده و به معنای هم شکل و یکسان می باشد.علت این نامگذاری هم می تواند این باشد که سازمان ایزو بدنبال یکسان سازی استانداردها در سطح جهان می باشد تا ارتباط بین کشورها در تجارت و ارتباطات آسان تر شود.
هر شرکتی که از این علائم بر روی محصولات خود استفاده کند در واقع تعهد خود به جامعه و مشتریان را اثبات و کیفیت و برتری محصولات خود را به رخ رقبا کشیده است.
از استاندارد ها بیشتر بدانیم: استاندارد نظام آراستگی
هر یک از علامت های استاندارد بصورت کدی تعریف شده است که مرتبط با موضوعی می باشد. مثلا ISO9001:2015 به موضوع سیستم مدیریت کیفیت در یک شرکت اشاره دارد و یا ISO14001 تعهد شرکت به محیط زیست را ثایت می کند. Haccp نشان دهنده کیفیت مواد غذایی تولیدی یک شرکت و سلامت آنها است .
استاندارد ISO9001:2015 را استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت می نامند، بدین معنی که این استاندارد به دنبال ایجاد سیستمی است که کیفیت را در سراسر سازمان ، پیاده سازی و مدیریت نماید .
فرآیند مشتری مداری ، یکی از بزرگترین و بهترین خروجی های سیستم مدیریت کیفیت ( ISO9001:2015 ) می باشد که قادر است تمام نیازمندی های مشتریان را شناسایی و رضایت آن ها را برآورده سازد .
دلایل اخذ گواهینامه ایزو توسط سازمان ها:
شرکت ها و موسساتی که اقدام به اخذ گواهینامه ایزو می کنند خود را به جامعه و مشتریان متعهد می دانند و در تلاش هستند تا محصول و خدمتی را ارائه نمایند که منطبق با خواسته مشتریان و خود سازمان و بخصوص متناسب با شرایط بین المللی استاندارد باشد. این شرکت ها تلاش می کنند تا :
- اهداف یک ساله ی سازمان خود را تدوین نموده. و تا زمان نیل به این اهداف ، سازمان را مورد ارزیابی مستمر قرار قراردهند ؛
- کلیه ی تولیدات و خدمات سازمان را با تعیین شاخص های موثر و کمّی مورد پایش قرار دهند ؛
- از پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت اطمینان حاصل کرده. و کلیه ی شرح وظایف و مسئولیت های داخلی سازمان را مشخص نمایند ؛
- رویکرد مشتری مداری را در تمام سازمان جاری کنند ؛
- تعهد خود را به مصرف کننده و تامین خواسته های آن ها با اندازه گیری مستمر رضایت مشتریان اثبات نمایند .
Comments 6