استاندارد بین المللی سیستم مدیریت اندازه گیری استاندارد بین المللی سیستم مدیریت اندازه گیریشامل الزامات و همچنین راهنمایی هایی برای اجرای سیستم های مدیریت اندازه گیری است و می تواند برای بهبود فعالیت های اندازه گیری و کیفیت محصولات به کار گرفته شود.
تجهیزات اندازه گیری و فرآیندهای اندازه گیری می توانند با تولید نتایج نادرست، بر کیفیت محصولات یک سازمان تأثیر نامطلوب داشته باشند. هدف سیستم مدیریت اندازه گیری، مدیریت کردن این مخاطرات و ریسک ها می باشد.


چه گروه هائی به این استاندارد مراجعه می کنند؟
- مشتریانی که به محصولات خاصی نیاز دارند؛
- تامین کنندگانی که محصولات خاص و مشخصی عرضه می کنند؛
- سازمان ها یا شرکت هائی که از سوی سازمان های قانونی یا قانون گذار باشند؛
- سازمان هائی که نیاز به ارزیابی و ممیزی سیستم مدیریت اندازه گیری در سازمان خود دارند؛
- سازمان هائی که وظیفه ی ارزیابی، ممیزی، و صدور استاندارد بین المللی سیستم مدیریت اندازه گیری ( ISO 10012:2003 ) را برعهده دارند.


مطالب مشابه : ISO9001:2015 چیست ؟
شرکت هائی که اقدام به اخذ گواهینامه ISO 10012:2003 می کنند ، در تلاش هستند تا:
1. از ورود محصولات نامنطیق و معیوب به بازار بعلت اندازه گیری های نادرست، جلوگیری کنند؛
2. از ضایعات اشتباه محصولات سالم و منطیق بعلت اندازه گیری های نادرست، جلوگیری کنند؛
3. فرآیندهای اندازه گیری را بصورت دائمی و متوالی، کنترل نمایند.
مهمترین اصطلاحات و تعاریف در استاندارد بین المللی سیستم مدیریت اندازه گیری:
در این استاندارد با اصطلاحات و مفاهیم زیر سروکار داریم :
- سسیتم مدیریت اندازه گیری: مجموعه عناصر لازم داراي ارتباط يا تعامل دروني جهت دستيابي به تاييد اندازه شناختي و كنترل مداوم فرآیندهای اندازه گیری؛
- فرآیندهای اندازه گیری: مجموعه عملیات برای تعیین مقدار یک کمیت؛
- تجهیزات اندازه گیری: دستگاه اندازه گيري، نرم افزار، استاندارد اندازه گيري، مواد مرجع، يا تركيبي از آن ها، كه در تحقق فرآیند اندازه گیری، ضروری است؛
- تائید اندازه شناختی: مجموعه عمليات لازم براي حصول اطمينان از اين كه تجهيزات اندازه گيري با الزامات مربوط به كاربرد مورد نظر، انطباق دارد؛