با اصطلاحات کلیدی ISO 9001 خود آشنا شوید.
ما اصطلاحات رایجی را که هنگام تحقیق در مورد ISO 9001 پیدا کردید ، باز می کنیم که برای توانایی یک سازمان در گرفتن گواهینامه ISO حیاتی هستند.
استانداردها
ISO 9001: 2015 استاندارد ایجاد شده از طریق مجموعه ای از سیستم ها و فرآیندهای مدیریت کیفیت است.
این استانداردها بین المللی هستند و معیار کیفیتی را ایجاد می کنند که مشاغل می توانند برای رسیدن به آن تلاش کنند. بدون استاندارد، سازمان ها کاری برای انجام دادن ندارند. برخی از نمونه های استاندارد شامل ISO 14001، ISO 22000و البته ISO 9001 است.


انطباق
انطباق نشانه آن است که یک کسب و کار آموزش دیده است و از استانداردهای موجود برای دستیابی به گواهینامه پیروی می کند. اگر مشاغل سازگار باشند، واجد شرایط گواهینامه ISO 9001 هستند. اگر کسب و کاری به دنبال صدور گواهینامه ISO است ، باید سازگار باشد و با بندهای استاندارد مطابقت داشته باشد.
پیشرفت مداوم
بهبود مستمر برای مشاغل دارای گواهینامه ISO فوق العاده مهم است. به عنوان بخشی از صدور گواهینامه، یک سازمان باید عزم خود را برای بهبود سیستم ها و فرایندهای خود نشان دهد.
زمینه سازمان
زمینه سازمان مربوط به فرایندها و عملکردهای موثر بر سازمان است. این زمینه ها می تواند هر چیز درونی یا خارجی باشد که به نوعی بر سازمان تاثیر می گذارد. مثلا می تواند ارزش های سازمان باشد و اینکه چگونه این ارزش ها بر سیستم ها و فرآیندهای کسب و کار تاثیر می گذارند.
بندهای ISO 9001: 2015 زیر مربوط به زمینه سازمان است. این بندها بخشی حیاتی از روند برنامه ریزی برای صدور گواهینامه ISO هستند:
- درک
- درک نیازها و انتظارات طرف های علاقه مند
- تعیین دامنه سیستم مدیریت کیفیت
- سیستم مدیریت کیفیت و فرایندهای آن
رهبری
ISO 9001 اهمیت رهبری را در استاندارد تعیین می کند. رهبری در ISO 9001 از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا این رهبر است که سیستم ها و فرهنگ ها را برای دستیابی به استاندارد ISO آغاز می کند.
رهبری در زمینه ISO 9001:2015 مربوط به بندهای زیر است:
- رهبری و تعهد
- سیاست کیفیت
- نقش ها، مسئولیت ها و اختیارات سازمانی


برنامه ریزی
قبل از صدور گواهینامه ISO، یک سازمان باید آماده شود. آماده سازی برای صدور گواهینامه ISO می تواند یک کار گسترده باشد، بنابراین برنامه ریزی برای این فرآیند بسیار مفید است. به صورت تیمی کار کنید و برنامه ای برای کمک به سازگاری ISO با کسب و کار ایجاد کنید. این کار در بلند مدت به کسب و کار شما کمک می کند. بندهای زیر مربوط به برنامه ریزی در استاندارد ISO 9001: 2015 است:
- اقداماتی برای رفع خطرات و فرصت ها
- اهداف کیفی و برنامه ریزی برای دستیابی به آنها
- برنامه ریزی تغییرات
پشتیبانی
پشتیبانی در زمینه ISO 9001 می تواند به چند موضوع مختلف از جمله اسناد و مدارک پرسنل مربوط شود. بندهای زیر مربوط به پشتیبانی در استاندارد ISO 9001: 2015 است:
- منابع
- صلاحیت
- آگاهی
- ارتباطات
- اطلاعات مستند


عمل
این عملیات به طور خاص مربوط به عملیات داخلی و خارجی برای یک سازمان است. این مرحله در استاندارد ISO 9001: 2015 شامل بندهای زیر است:
- برنامه ریزی و کنترل عملیاتی
- الزامات مربوط به محصولات و خدمات
- تطراحی و توسعه محصولات و خدمات
- کنترل فرآیندها،
- محصولات و خدمات ارائه شده از خارج
- تولید و ارائه خدمات
- انتشار محصولات و خدمات
- کنترل خروجی های ناسازگار
سنجش عملکرد
برای بهبود یافتن مستمر کسب و کار، ارزیابی عملکرد مأموریت اساسی دارد. بدون صرف وقت برای ارزیابی عملکرد یک تجارت ، سیستم ها و فرایندهای آنها در ISO 9001:2015 به بندهای زیر نیاز دارید:نظارت ، اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل و ارزیابی
- ممیزی داخلی
- بررسی مدیریت
بهبود
همه چیز ISO 9001 در مورد بهبود سیستم ها ، فرایندها و ارتباطات است ، بنابراین بهبود واضح آن بخش عظیمی از این استاندارد است. بندهای زیر سه روشی است که سازمانها برای انطباق با ISO باید از بهبود استفاده کنند:
- عمومی
- عدم انطباق و اقدامات اصلاحی
- بهبود مستمر